Dyreholdsopg. A
Af Heltene fra Hostrup Sø
I skal løbende arbejde med nedenstående spørgsmål / emner og dokumentere / fastholde dette på jeres gruppeblog vha. fotos, tegninger, modeller, forskellige former for skriftlighed, osv. Brug gerne etiketten dyreholds-opgave hver gang I poster et nyt indlæg på bloggen, så er det nemmere når I skal aflevere opgaven (blog-link)
Uge 49-51 OPGAVE A
Kompostorme i skolen
2. Hvilke behov skal / kan et dyrehold tilgodese? Inddrag den læste litteratur.
4. Hvordan skal dyreholdet placeres og indrettes med henblik på brugernes oplevelses- og læringsmuligheder?
5. Hvilke naturfaglige begreber kan dyreholdet give anledning til at introducere/bearbejde?
6. Hvilke tegn på læring, vil I kigge efter?
Mål for dyreholdet
1. Vælg en bruger/borgergruppe
SFO børn/skolebørn : 2. Klasse
Da vi har overvejet at få os nogle kompostorme til vores dyrehold skal vi sørge for et passende terrarie og noget jord samt nogle blade til føde, som ormene kan nedbryde. Jordens fugtighed spiller en stor rolle for ormenes levevilkår, så derfor skal vi løbende kontrollere jordens fugtighed og sørge for den passende temperatur, da den optimale temperatur for kompostorme ligger mellem 20-25 grader. Derudover skal der være mørke forhold.
Alsidig og personlig udvikling samt dannelse af relationer
Børnene er sammen om noget og der opstår et fælles tredje.
En helhedsmæssig sanselig omgang med naturen er et skridt hen imod tilstanden som det hele menneske med kropslige, emotionelle, intellektuelle og sociale færdigheder, på baggrund af en læring omkring konsekvenser af egne handlinger og ansvar for egne handlinger. (s. 125) (Bentsen, P., Andkjær, S. & Ejbye-Ernst, N. (2009). Friluftsliv, mål og indhold. I: Friluftsliv - Natur, samfund og pædagogik) (s. 114-127). Kbh
3. Hvilke mål er der for bruger/borger gruppens læringsudbytte?
Empati, ansvar, fællesskab (fremme sociale kompetencer) og selvværd, dannelse og læring om natur og naturens dyr (respekt for miljøet og dyrene)
Plexiglas/gennemsigtigt materiale til terrariet, da børnene ellers ikke kan se hvad der sker inde i terrariet. Børnene skal kunne observere ormenes levevis og deres kredsløb for at kunne få noget læringsudbytte.
Hypoteser
Økosystem/kredsløb/nedbrydning
Symbiose
At børnene udviser respekt/omsorg for dyrene, og at de løfter det som en fælles opgave, at børnene udviser engagement og interesse samt anvender det lærte i en anden sammenhæng
¯\_(ツ)_/¯
Hejsa - tak for opgaven. I det næste (opgave B) tænker jeg det er væsentligt at skelne mellem kompostorm og regnorm. I skriver ormene spiser blade - kunne man undersøge om der er nogle blade de foretrækker fremfor andre... et lidt ledende spørgsmål ;-)
SvarSletHejsa - jeg kan ikke finde resten af jeres dyreholdsopgave på bloggen - tjek her: https://natur-miljoe-udeliv.blogspot.com/search/label/Dyreholdopgave - opgaverne B + C + D + E - håber I har lavet dem og 'bare' mangler at lægge dem på bloggen...?!
SvarSlet