Udviklingsprojekt, opg. 1
Udviklingsprojekt, opg. 1
1. Problemstilling – Hvad er det der skal arbejdes med og forandres eller udvikles? Redegøre for hvilke didaktiske og pædagogiske metoder I vil anvende i udvikling af den pædagogiske praksis,
Vi vil gerne arbejde med at vække børns nysgerrighed omkring insekter, og afmystificere insekterne for børnene, således at børnene ikke er bange for ting som kribler og krabler, men snarere finder det spændende. Ligeledes øge børnenes billede af at insekter er levende væsner, som man skal passe på, ligesom alle andre dyr, selvom at de er meget små. (Natur og naturf.?)
Vi vil anvende Hiim & Hippe, samt aktionslæringsmodellen.
Vi vil gerne arbejde med at vække børns nysgerrighed omkring insekter, og afmystificere insekterne for børnene, således at børnene ikke er bange for ting som kribler og krabler, men snarere finder det spændende. Ligeledes øge børnenes billede af at insekter er levende væsner, som man skal passe på, ligesom alle andre dyr, selvom at de er meget små. (Natur og naturf.?)
Vi vil anvende Hiim & Hippe, samt aktionslæringsmodellen.
2. Viden - planlægning af jeres aktion, beskrive jeres undersøgelsesspørgsmål (hvad vil I gerne blive klogere på?), herunder begrunde hvorfor det er interessant. Hvilken viden findes der omkring temaet og hvilken viden er det relevant for jer at have?
Evt. Uge 8 interview
Uge 9 – Man. D. 25-1-19, tirs. D. 26-1-19
Målgruppe: 6 børn
Hvorfor støtte børn og unge i at eksperimentere systematisk ? (Natur og udeliv s.208)
Hvirvelløse dyr i pædagogisk praksis 5.2 forbyggelse / prævention af fobier? (Natur og udeliv s.109) (anderkendelses elementer kap 4 side 124-126. Relations Psykologi i praksis)
“Små børn betragter omgivelserne gennem deres egne konkrete opfattelser, der repræsenterer deres egne første forståelser af, hvordan verden hænger sammen.” (Natur og udeliv, s. 189)
Undersøgelsesspørgsmål:
Kan vi, ved at tale med børnene om insekterne, samt vise forstørrede billeder og holde dem i hånden, give en børneflok større mod på at tage insekterne op og studere dem, og uden at hoppe på dem eller dræbe dem?
Hvordan samler man en bille op, uden at mase den? F.eks. En bænkebider?
Kan vi, ved at tale med børnene om insekterne, samt vise forstørrede billeder og holde dem i hånden, give en børneflok større mod på at tage insekterne op og studere dem, og uden at hoppe på dem eller dræbe dem?
Hvordan samler man en bille op, uden at mase den? F.eks. En bænkebider?
Hvor længe kan et insekt holde til at være i en plastikkasse, inden det skal sættes ud i naturen igen?
Det vil i dette projekt være relevant for os, at have en nogenlunde viden omkring målgruppen, teorier omkring læring i naturen, samt en viden omkring de optimale livsbetingelser for insekter, for at vi bedst muiigt kan formidle dette til børnene.
3. Iagttagelse – indsamling af empiri. Redegøre for hvilket undersøgelsesdesign (iagttagelse, videoanalyse, forskelligt dokumentationsmateriale, interview mm.) I anvender og hvordan empirien indsamles – begrundet ud fra videnskabelig teori og metode.
Vi arbejder ud fra en Humanistisk paradigme, da vi arbejder med mennesker (Mettes Slides fra den 7. Januar. slide 28)
Vi vil forsøge at nedskrive vores samtaler m. Børnene, omkring insekterne. (Katalog viden, Natur og Udeliv, s. 60)
Derudover vil vi dokumentere i form af billeder og video, for at analysere på egen tilgang til målgruppen i aktiviteten.
Derudover vil vi dokumentere i form af billeder og video, for at analysere på egen tilgang til målgruppen i aktiviteten.
Andersen, J. & Jørgensen, B. (2004). Introduktioner til grundtemaer i iagttagelse.pdf
Kommentarer
Send en kommentar