Plantehold
Vores planter og frø🌱
Sammenhæng - En gruppe på 5 børn, som skal være med til at plante forskellige frø som skal spises til sidst. Mange af børnene kender højst sandsynligt på forhånd til mindst en eller to af de planter som vi skal så, men har formentlig ikke viden om hvor/hvordan disse planter opstår eller hvilke betingelser det kræver for at de kan gro.
Mål - At styrke fællesskabet, fremme børnenes empiri i kraft af at give plads til hinanden, hjælpe hinanden og til sidst høste produktet af den fælles “indsats”, få en forståelse for planternes behov og forskelle.
Tiltag - Denne målgruppe kan selv stå for alt fra at plante frøene i potterne, til at fordele muld og vande dem. Vi vil sørge for materialer og frø, samt instruere børnene i hvordan det skal gøres - og naturligvis selv være deltagende i forløbet, dog forsøge at gå ved siden af frem for at gå foran.
Tegn - Når børnene er opmærksomme på om der skyder noget op, og ved hvor meget vand der er rigeligt. Når børnene snakker om planerne, og om at de skal have sollys og vand for at kunne gro. Hvert et tegn på at børnene hjælper hinanden, og har et godt samspil, er jo hvad vi arbejder for.
Evaluering - Vi evaluerer i form af billeder og snakke med børnene, for at kunne evaluere på processen og se om der er sket forskelle ift. Planterne, og om børnene ser ud til at trives i aktiviteten, og vha drøftelser, for at høre hvilke tanker dette forløb har sat igang hos børnene.
Frø fra vilde planter : brombær, chili, majs, kål
Køkkenurter: persille, purløg, karse, basilikum, hvidløgYin Yan og Sojabønne
Fra køleskabets grønne skuffe: avocado, æble, citron, rødbede
Vi startede med at komme lidt muldjord i en frøbakke. Vi vandede jorden en smule og såede vores frø. Det var meget vigtig at vores frø blev plantet i en passende dybde (ca. 3 gange dens størrelse). Frø skulle vandes regelmæssig, men heller ikke for ofte da de ellers kan drukne, da de bliver kvalt pga. Iltmangel. Nogle frø begyndte at spire og vi kom dem under UV-lampen, så de fik lidt varme. Desværre udtørrede de, da vi ikke havde muligheden for at vande dem mindst hver anden dag. Så vi måtte starte forfra igen. Derudover havde vi sået nogle chili frø og Yin Yan bønne i nogle plastik krus. Vi kunne observerede at der sker noget i krusene og at bønnerne lige så stille begyndte med at spire og få nogen små rødder. Men her havde vi samme problem som ved vores andre frø - de fik ikke nok vand så de visnede.
I sidste uge såede vi nogle nye frø som vi håber, vi kan få til at gro. To af vores Yin Yan frø begynder allerede at spire.
Derudover har vi klippet et skud fra et drageblodstræ (Dracaena Draco), som en af os har derhjemme. Dette skud har vi kommet i et glas med noget vand (INGEN JORD!) i 4 uger, som vi placerede i vindueskarmen. Efter ca. en uge kunne vi iagttage, at drageblodstræet så småt begyndte at få nogle rødder. I tredje uge kunne vi allerede se, at rødderne var kommet fuldstændig frem og i fjerde uge var der groet nogen nye skud og drageblodstræet var klar til omplantning i noget jord.
Pædagogisk forløb
Til vores pædagogiske forløb med planteholdet har vi valgt nogle børnehavebørn i alderen 5 år.
Vores mål er:
Styrke børnenes bevidsthed for nærmiljøet
Videreudvikle deres sociale kompetencer gennem det fælles tredje
Kan omgås med planter, aflæse deres behov og drage omsorg for deres trivsel
Øge bevidstheden om hvor mad kommer fra
Forløbet vil gå ud på, at børnene selv må vælge nogle frø, de gerne vil så og følge med i hele processen indtil høstning og madlavning. Tanken bag dette er at børnene på denne måde lærer, hvor vores mad egentlig kommer fra. Bagefter skal de gøre alting klar, så deres frø kan komme i jorden. Ved at de selv sår frø og iagttager dem under udviklingen samt vande og passe dem så deres behov opfyldes, udvikler børnene en ansvarsfølelse samtidig med at de får noget nyt viden omkring planter og miljø. Igennem hele processen vil vi arbejde med piktogrammer, plancher og billedbøger, hvilket har til formål at stimulere læringsprocessen undervejs og understøtte børnenes viden på en simpel måde. På den måde har de både deres frø/planter og en form for “naturfaglig viden” som de kan koble på deres praktiske udvikling af planteholdet, men samtidig har de også noget de kan “vende tilbage til”. Dette kunne for eksempel være kredsløb og økosystemer som fotosyntese og nedbrydningsprocessen. Undervejs i processen vil vi som pædagoger gøre børnene opmærksomme på, hvad de skal være opmærksom på samt hvilken forskelle der er på de forskellige frø og planter og at hver frø/plante har forskellige behov (vanding, klima, temperatur mm.). Hele udviklingen af børnenes plantehold dokumenteres vha. video, billeder og iagttagelser. Vores rolle som pædagog vil i første omgang være at guide børnene og fortælle dem, hvad hele projektet skal gå ud på. Viser og forklarer til børnene, hvordan man skal så et et frø og hvilke behov en frø/plante har. Bagefter må de selv plante deres egne frø i frøbakkerne.
Når planterne har groet i et stykke tid og er store nok, høster børnene deres planter og videre forarbejder dem til mad.
SMTTE model for vores forløb
Sammenhæng - En gruppe på 5 børn, som skal være med til at plante forskellige frø som skal spises til sidst. Mange af børnene kender højst sandsynligt på forhånd til mindst en eller to af de planter som vi skal så, men har formentlig ikke viden om hvor/hvordan disse planter opstår eller hvilke betingelser det kræver for at de kan gro.
Mål - At styrke fællesskabet, fremme børnenes empiri i kraft af at give plads til hinanden, hjælpe hinanden og til sidst høste produktet af den fælles “indsats”, få en forståelse for planternes behov og forskelle.
Tiltag - Denne målgruppe kan selv stå for alt fra at plante frøene i potterne, til at fordele muld og vande dem. Vi vil sørge for materialer og frø, samt instruere børnene i hvordan det skal gøres - og naturligvis selv være deltagende i forløbet, dog forsøge at gå ved siden af frem for at gå foran.
Tegn - Når børnene er opmærksomme på om der skyder noget op, og ved hvor meget vand der er rigeligt. Når børnene snakker om planerne, og om at de skal have sollys og vand for at kunne gro. Hvert et tegn på at børnene hjælper hinanden, og har et godt samspil, er jo hvad vi arbejder for.
Evaluering - Vi evaluerer i form af billeder og snakke med børnene, for at kunne evaluere på processen og se om der er sket forskelle ift. Planterne, og om børnene ser ud til at trives i aktiviteten, og vha drøftelser, for at høre hvilke tanker dette forløb har sat igang hos børnene.
Kommentarer
Send en kommentar